direct contact
Rol je eigen merk uit

PROGRAMMA 2

Rol je eigen merk uit

Methode: van brandingscampagne tot merkgedrag

Leuk dat je hebt doorgeklikt! Deze stap – het uitrollen van jouw nieuwe merk naar klanten en collega’s – is een ontzettende leuke, uitdagende, soms spannende en zeker bevredigende reis. De effecten van deze fase ga je terugzien in het (koop) gedrag van jouw klanten. Nu ga jij jouw merk tot leven brengen!

Hieronder staan de relevante stappen die we met elkaar gaan nemen, om jou in staat te stellen om dit zelf uit te voeren. Natuurlijk ga je dat niet alleen doen. Daarbij nodigen we altijd meerdere collega’s van jou uit.

Ook hier geldt dat als je liever wilt dat wij een bepaalde stap voor jou uitvoeren, dat dat dan kan!

Elke programma-stap is maatwerk per opdrachtgever. Je zit niet in samengestelde klassen. Je kunt de stappen na elkaar volgen en zelf een keuze maken bij welke stap jij ondersteuning wilt. Elke stap eindigt altijd met een praktische (werk)opdracht waarmee jij/jullie zelf aan de slag gaan. Het doel blijft leren én bouwen tegelijk!

Programma 2.1: Externe uitrol / communiceren met klanten

Logisch dat klanten alléén van het bestaan van jouw nieuwe merk afweten, als je hierover gaat communiceren. Hier leer je – onder leiding van één van onze master positioneerders – eerst hoe je dit planmatig aanvliegt. Vervolgens ga je, in lijn van jouw nieuwe merk en de merkwaarden, leren hoe je samen met jouw teamleden een creatief proces in kan gaan, waarin er ideeën hiervoor bedacht gaan worden. Denk aan boodschappen, acties, evenementen en posts op social media. Je gaat dus een brandingscampagne uitrollen.

Deze ga jij vervolgens samen met onze DTP-ers in onze studio vertalen naar vorm & taal, waarna je binnen de kaders van jouw budget dit operationeel gaat maken.

Programma 2.2: Interne uitrol / cultuur bouwen

Net zo logisch is het dat – nu jij jouw merk extern gelanceerd hebt – er ook aan een interne cultuur gebouwd gaat worden, die congruent is met het nieuwe merk. Als jouw merk bijvoorbeeld uit energieke merkwaarden bestaat, dan zal de interne cultuur ook zo dienen te zijn. Je gaat leren hoe je dit creëert en op welke manieren je het vorm kunt geven.

Programma 2.3: Creëren van merkgedrag bij elke medewerker

Aan de cultuur wordt gebouwd… nu is het zaak om ook het gedrag van jouw collega’s in lijn van het nieuwe merk te laten komen. Immers, je communiceert een nieuwe merkbelofte en daarmee creëer je een verwachting, die jouw collega’s tijdens contacten met klanten dienen te realiseren. Sluit het denken, handelen en gedrag van jouw collega’s onvoldoende aan op de verwachting van klanten, dan is al het werk voor niks geweest. Je bent dan geen merk! In dit programma leer je trainen en coachen.

Programma 2.4: Tools ontwikkelen

Het kan zijn dat jouw collega’s graag ‘gereedschappen’ willen hebben die nodig zijn om klanten te overtuigen van het nieuwe merk. Denk aan een infoflyer, stickers voor op auto’s, bedrijfskleding of presentatie-formats voor de buitendienst. Alles dient wel bij jullie merkpropositie te passen! Voorbeeld: het automerk Volvo staat voor veiligheid, dus alles dient er veilig en degelijk uit te zien. Dat versterkt de merkperceptie. Ook al vindt iemand autoraces bij auto’s passen, het past niet bij het merk Volvo, dus deelname aan een race-evenement zal een afrader zijn.

Note:
Alle programma’s zijn omringd met overlegmomenten: zonder communicatie geen voortgang! Op veel momenten overleggen we met het management, de werkgroepen en de coaches hoe het proces verloopt. Korte, concrete sessies. Hierdoor zijn we met elkaar in staat om het proces perfect te volgen en waar nodig bij te sturen naar de doelen die jullie willen bereiken.

Hoe verder?

Het merk staat, de campagne loopt en de mensen zijn getraind! Het is nu aan jou en jouw collega’s die ook hebben deelgenomen aan dit programma, om het te gaan onderhouden.

Als je het op prijs stelt, kunnen wij een paar keer per jaar in contact treden om samen met jullie kort te evalueren over alle zaken die met jullie merk en succes te maken hebben.

Note:
Om de kwaliteit van het eindresultaat te beheersen, kan ook dit programma uitsluitend en in zijn geheel gevolgd worden, onder begeleiding van een van onze merktrainer/coaches.

Tussentijds zal er regelmatig onderling contact zijn met de werkgroep en het management over de voortgang van het traject.

Begeleiding, startdatum en locatie

Starten kan op elk gewenst moment en kan in zijn geheel uitgevoerd worden bij jou op locatie. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan bestaat er de mogelijkheid om dat extern te doen of bij ons in Den Bosch.

Tijdsduur en investering

De looptijd van dit programma is 6, 9, 12 of 18 maanden. Dat hangt van een aantal variabelen af. De tijdslijn stellen we vooraf vast.

Ook de investering is maatwerk, afhankelijk van een aantal variabelen. In ieder geval bepalen we vòòraf wat de investering is en maken we een maatwerk fixed price.

Na succesvolle afronding kun jij:

  • Zelf het proces beheersen om draagvlak voor jouw plannen te krijgen
  • Kan je mensen meenemen in jouw merkplannen
  • Een branding campagne optuigen en uitrollen
  • Intern alles in werking zetten om cultuur te bouwen
  • Medewerkers trainen en coachen tot medemerkers
  • Alle bovenstaande facetten onderhouden en uitbouwen

Merk-belevende kennismaking!

Hoe kan je actief ervaren wat het is om een (bedrijfs)merk te zijn en gelijktijdig een klantcasus van ons te ervaren?! Dat doen we graag en kosteloos. Als je op deze manier kennis met ons wil maken, dan nodigen we je uit voor een ervarende afspraak in het midden van Nederland. In dit bezoek van zo’n 2 uur gaan we jou vooral laten ervaren.

Als je liever bij jou op het bedrijf afspreekt, dat kan ook! Dan gaan we het iets anders aanpakken, niet minder leuk en ook lekker actief!

Merk belevende kennismaking!

Heb jij er ook al zo’n zin in? Wij maken graag kennis met jou!
Kom snel en eenvoudig in contact.

starten
Na succesvolle afronding kun jij:
  • Aan iedereen uitleggen wat het betekent om een bedrijfsmerk te zijn
  • Aan iedereen uitleggen op welke waarden het nieuwe merk gebouwd is
  • Het verschil uitleggen tussen jouw merk en de concurrentie
  • De achterliggende strategie uitleggen én hoe het nieuwe merk conceptueel uitgerold kan worden
  • Zelf het proces beheersen om onderzoek te doen naar een positionering
  • Samenwerken met een team collega’s om bovenstaande facetten vorm te geven

Is jouw organisatie een écht
merk? Doe de gratis merktest!

Terecht dat je – al lezende – jezelf afvraagt of je wellicht al een bedrijfsmerk bent. Of mogelijk vergis je je wel en genieten jullie van een flinke naamsbekendheid maar ben je toch nog geen merk. Om daar achter te komen, hebben we een korte test gemaakt waarmee je antwoord op deze vragen kan krijgen. Want als je al een merk bent, dan hoeven we dat niet meer te ontwikkelen. Doe de test eens!
gratis merktest

    Ben je nieuwsgierig of jouw organisatie (al) een écht merk is of dat er nog iets te winnen valt op dat gebied? Vul de stellingen aan en stuur ze in. Binnen 24 uur krijg je van ons antwoord. Behalve in de weekenden, dan staan ook wij lekker te golfen.


    Leuk dat je je hebt aangemeld! Er wordt binnen 3 werkdagen
    contact met u opgenomen! Wij hebben er al zin in!