direct contact
Bouw je eigen merk

PROGRAMMA 1

Bouw je eigen merk

Methode: positioneren

Laten we beginnen met goed uit te leggen wat wij verstaan onder positioneren en een merk zijn:

Positioneren: het creëren van een voorkeurspositie in het hoofd van (potentiële) klanten.
Merk: associaties van emoties, beelden en waarden in het hoofd van klanten.

Dat is de theorie. Nu is het de uitdaging deze zaken bij elkaar te laten komen, concreet te maken en vooral… bruikbaar voor jou en jouw collega’s. Wees gerust, wij doen dit al meer dan 25 jaar. Het is niet iets dat we gisteren bedacht hebben. Dit ga je allemaal bij ons leren en hier ga jij ook direct aan werken!

Een merk bouwen wij op basis van onderzoek en door feiten te verzamelen. Hierna volgt pas het creatieve proces waarin deze feiten omgezet worden naar look en feel. Als laatste creëren we een boek waarin het onderzoek, de analyse, de creatieve vertaalslag en de voorgestelde strategie in uitgelegd worden.

Dit zijn de vier programmastappen waar je doorheen gaat:

  • Onderzoek
  • Analyse
  • Formuleren oplossingsrichting
  • Vertaling naar vormentaal
  • Positionerings- en merkboek ontwikkelen

Kick-off

Je wordt eerst meegenomen in een leuke kick-off waarin we met elkaar dieper duiken in de wereld van merken en alles wat daarbij komt kijken. Ook gaan we een hoop misverstanden opruimen die over merken bestaan. Je krijgt een goed zicht op de roadmap van het programma, wat de wederzijdse verwachtingen zijn en wat het tijdspad is.

Na het maken van de eerste werkafspaken, gaan we de ambities en onderzoeksdoelen concreet maken.

Onderzoek

Het team dat deel gaat nemen aan dit programma wordt verdeeld in twee groepen. Elke groep krijgt een eigen onderzoeksopdracht. In een aparte sessie leer je hoe je dit gaat doen.

Tussentijds zijn er geplande momenten waarop we elkaar treffen om de voortgang te bespreken. Natuurlijk kan je op elke gewenst moment contact met ons opnemen.

De looptijd van deze fase bedraagt circa 6 weken.

Analyse

Het bewaken van het tijdspad is belangrijk, want op enig moment dient de input van beide onderzoeksteams bij elkaar te komen. Onder begeleiding van een master-positioneerder wordt alle informatie bekeken, geanalyseerd, getoetst, naast elkaar gelegd en worden (voorlopige) conclusies getrokken.

Ook is het noodzakelijk de tijd te nemen om zaken in te laten dalen, want nu moeten er definitieve keuzes gemaakt te worden voor het merk, de merkwaarden en de pay-off aan de hand van vaste criteria.

De looptijd van deze fase bedraagt circa één tot twee weken.

Creatieve vertaling & strategie

Op papier staat het merk gereed. Echter, om het extern te kunnen gebruiken – en het voor klanten tot leven te brengen – dient alles vertaald te gaan worden naar communicatiedragers als een website, huisstijl, flyers, brochures, sales tools et cetera. Dit heet de creatieve vertaling naar vorm-en-taal of ook wel look en feel.

Deze creatieve vertaalslag ligt altijd volledig in het verlengde van het nieuwe merk, de merkwaarden en… de werking van het klantbrein. Heel leuk om te doen!

Samen met de master-positioneerder en onze studio gaan jullie dit oppakken en ontwikkelen, bij ons in Den Bosch.

Om een goede creatieve vertaling te kunnen maken, dien je ook goed te bepalen wat de strategie gaat worden om het merk uit te rollen. Daarbij kijk je naar de concurrentie, (potentiële) klanten en naar jouw eigen merk: welke route gaan we kiezen?!

De looptijd van deze fase bedraagt circa twee tot vier weken.

Jouw eigen bedrijfsmerkboek!

Alle gedane stappen en behaalde resultaten van de afgelopen weken/maanden worden vastgelegd in jullie eigen merkboek! Hierin kan elke medewerker lezen hoe jullie tot het resultaat gekomen zijn. Dus waar jullie merk voor staat.

Ook staat er een uitleg in wat het merk behelst, welke keuzes er gemaakt zijn en waarom, en wat de geadviseerde strategie is om dit extern uit te rollen.

Met dit boek in de hand kan het management direct aan de slag.

Hoe verder?

Het is nu aan jou om te bepalen of/hoe/met wie je de uitrol van het merk wilt gaan doen.

Natuurlijk hopen we dat je weer voor onze ondersteuning kiest. In ons programma 2 leer je hoe je een brandingcampagne in elkaar zet en activeert als logisch gevolg van programma 1.

Ook leer je daar hoe je het merk intern uitrolt. Hiervoor tref je trainers en coaches aan, die jou dat gaan leren. Dit is echt gaaf want nu komt het merk werkelijk tot leven.

Note:
Om de kwaliteit van het eindresultaat te beheersen, kan dit programma uitsluitend gevolgd worden, onder begeleiding van een master positioneerder.

Tussentijds zal er regelmatig onderling contact zijn met de werkgroep en het management over de voortgang van het traject.

Begeleiding, startdatum en locatie

Starten kan op elk gewenst moment en zal deels uitgevoerd worden bij jou op locatie als bij ons in de studio.

Tijdsduur en investering

De looptijd van dit programma is circa 4 tot uiterlijk 7 maanden. Dat hangt van een aantal variabelen af. Ook de investering is maatwerk, afhankelijk van een aantal variabelen. In ieder geval bepalen we vooraf wat de looptijd is en binnen welke investering: dat worden fixed criteria.

Heb jij er ook al zo’n zin in? Wij maken graag kennis met jou!
Kom snel en eenvoudig in contact.

starten
Na succesvolle afronding kun jij:
  • Aan iedereen uitleggen wat het betekent om een bedrijfsmerk te zijn
  • Aan iedereen uitleggen op welke waarden jullie of jouw nieuwe merk gebouwd is
  • Het verschil uitleggen tussen jouw merk en de concurrentie
  • De achterliggende strategie uitleggen én hoe het nieuwe merk conceptueel uitgerold kan worden
  • Zelf het proces beheersen om onderzoek te doen naar een positionering
  • Samenwerken met een team collega’s om bovenstaande facetten vorm te geven

Merk-belevende kennismaking!

Hoe kan je actief ervaren wat het is om een (bedrijfs)merk te zijn en gelijktijdig een klantcasus van ons te ervaren?! Dat doen we graag en kosteloos. Als je op deze manier kennis met ons wil maken, dan nodigen we je uit voor een ervarende afspraak in het midden van Nederland. In dit bezoek van zo’n 2 uur gaan we jou vooral laten ervaren.

Als je liever bij jou op het bedrijf afspreekt, dat kan ook! Dan gaan we het iets anders aanpakken, niet minder leuk en ook lekker actief!

Merk belevende kennismaking!

Voordelen van de Merk Academie

  • Succes in eigen hand
  • Programma’s zijn na elkaar of afzonderlijk te volgen
  • Eigen reclamestudio met ervaren art director, ontwerpers, positioneerders, trainers en coaches als leermeesters
  • Krijg meer inzicht
  • Interactief en praktijkgericht direct aan de slag
  • Elke opdrachtgever krijgt exclusieve aandacht en leert direct bouwen
  • Bespaar kosten
  • Voorafgesproken tijdlijn gegarandeerd
  • Begeleiding op de eigen locatie

Is jouw organisatie een écht
merk? Doe de gratis merktest!

Terecht dat je – al lezende – jezelf afvraagt of je wellicht al een bedrijfsmerk bent. Of mogelijk vergis je je wel en genieten jullie van een flinke naamsbekendheid maar ben je toch nog geen merk. Om daar achter te komen, hebben we een korte test gemaakt waarmee je antwoord op deze vragen kan krijgen. Want als je al een merk bent, dan hoeven we dat niet meer te ontwikkelen. Doe de test eens!
DOE DE GRATIS MERKTEST!

    Ben je nieuwsgierig of jouw organisatie (al) een écht merk is of dat er nog iets te winnen valt op dat gebied? Vul de stellingen aan en stuur ze in. Binnen 24 uur krijg je van ons antwoord. Behalve in de weekenden, dan staan ook wij lekker te golfen.


    Leuk dat je je hebt aangemeld! Er wordt binnen 3 werkdagen
    contact met u opgenomen! Wij hebben er al zin in!