Branding, merkbeleving, positioneren…het zijn tegenwoordig populaire en veel gehoorde woorden in de B2B en B2C markt. Deze woorden gebruiken is net zoiets als rondlopen met een blikje RedBull: je voelt je een beetje stoer. Je straalt avontuur en dynamiek uit. Je onderscheidt je van de massa met een imago dat een verhaal vertelt. Dat is wat een merk doet.
Echter..de woorden “positioneren” of “merkbeleving” in de mond nemen betekent nog niet automatisch dat je dan ook een merk bént. Het verschil tussen een (bekende) bedrijfsnaam hebben en een echt merk zijn, is groot. Noem het gerust een wereld van verschil. Je voordoen als een merk terwijl je het niet bent, is als het rondrijden met een flinke skikoffer op het dak van je auto. Een bruin verbrand gezicht erbij maakt het plaatje compleet: sprortieve en dynamische wintersporter, wow! Wat het beeld niet vertelt is dat de bruine kleur het resultaat is van regelmatig zonnebank bezoek en dat je de skikoffer hebt gebruikt tijdens de verhuizing van je broer vorig weekend. Je denkt iets te zijn en uit te stralen maar eigenlijk…..
De bewijslast om te checken met wie of wat je te maken hebt, is eenvoudig af te leiden uit de communicatie van het bedrijf in kwestie. Bij merken gaat dat vaak via een multi-channel strategie. Een bedrijf dat zich als merk profileert en dat ook als zodanig geladen is, communiceert over verhalen en beleving. Als je de wereld van een geladen merk binnenstapt hoef je niks te vragen of te verzinnen. Het merk vertelt spontaan verhalen over wie ze zijn, wat hen drijft, waar ze vandaan komen en nog belangrijker, waar ze naar toe gaan. Ervaring en beleving van klanten zijn belangrijke indicatoren van het zijn van een echt merk. Via testimonials, die de bewijslast vormen van het zijn van een echt merk, nodigen ze potentieel nieuwe klanten uit om mee op reis te gaan. Een reis, die hen leidt naar nieuwe beleving en verwondering en die recht doet aan de belofte en toegevoegde waarde van het merk. Zo creëert het merk loyale volgers en toegewijde ambassadeurs en deze groep zal snel groeien als de communicatie op peil blijft en consequent dezelfde boodschap brengt. Authentiek en congruent. Geloofwaardig en onderscheidend met ongeëvenaarde energie!
Bij een bezoek aan een merk georiënteerd bedrijf, voel je die energie bij binnenkomst onmiddellijk. Je loopt als het ware het merk binnen. Je voelt, ruikt en ziet het overal Signing, sfeer, licht, temperatuur, muziek, medewerkers… Alles in deze omgeving sluit naadloos aan op wat het merk echt is. Alles klopt!
Bij de “ski-dakkoffer-bedrijven” lees je eigenlijk alleen maar over producten, vooral specificaties, kortingsacties en speciale aanbiedingen Lokkertjes en schijnvoordelen met de focus op cross-channel communicatiebeleid. Deze bedrijven zien het inzetten van social media vooral als de vervanger van hun wekelijkse actiekrant. Het doel is simpel: directe verkoop en korte termijn omzet halen bij gelegenheidsklanten, die geen idee hebben waar ze gekocht hebben en waar hun leverancier voor staat.
Op zich is natuurlijk elk bedrijf vrij om hierin een eigen strategie te kiezen. Ook product-georiënteerde bedrijven hebben bestaansrecht. Het enige wat voor jeuk zorgt is de verwarrende communicatie tussen bedrijven, die zich onterecht als merk presenteren en professionals, die wél weten wat positioneren/branding is.
Het went nooit om weer eens in de holle ogen van een skikoffer eigenaar te kijken en te stuiten op een muur van onbegrip als je het daadwerkelijk hebt over wat het echt betekent om een bedrijfsmerk te zijn..
Ons advies: wees eerlijk in wie je wilt zijn! Maak keuzes en communiceer dan ook als zodanig. Jouw klant voelt en ziet echt wel wat je bent!
Wil je hier over doorpraten of heb je een vraag dan horen we dat natuurlijk graag.
Je kunt direct contact opnemen via info@merkacademie.nl
Thomas Vencken is trainer, coach en professioneel merk-verslaafd. Hij leert medewerkers binnen bedrijven hoe zij merk-gedrag kunnen leren, trainen en coachen aan collega’s. Sinds de start van de Merk Academie is hij hieraan verbonden.