Felix Baumgartner, basejumper en skydiver, draait een kwart slag in zijn kuipstoel en kijkt dan 40 km naar beneden. Hij ziet de kromming van de aarde en de eindeloze diepte onder zijn voeten. De adrenaline giert door zijn lijf. De minuscule capsule, die hem aan een enorme luchtballon naar deze absurde hoogte heeft gebracht zal hij zo dadelijk verlaten met een sprong in het diepe waarmee een historisch lange vrije val van meer dan 39 kilometer een feit is. Hij zal als eerste mens, zonder gebruik van een aandrijfmotor, door de geluidsbarrière gaan.. Het is 14 oktober 2012 en er wordt geschiedenis geschreven..
Een evenement als dit, kost bakken met geld en heel veel voorbereiding. Een sponsor is dus onontbeerlijk. Een sponsor, die bereid is miljoenen te investeren en die het risico durft te nemen van een totale mislukking. Het is balanceren op een dun koord, living on the edge en bovendien spelen met een mensenleven. De beleving is ultiem en wereldnieuws.. miljoenen volgen de livestream op Youtube en iedereen ziet dus voortdurend op het pak en de helm van Felix het logo van de sponsor die dit project aandurfde.. RedBull!
“Redbull geeft je vleugels..!” wie kent deze payoff nou niet?! De stunt van Baumgartner, die letterlijk op topsnelheid vliegend naar de aarde suist als ware dare devil is natuurlijk hét soort event waar RedBull van smult. Het past 1:1 in volledig binnen hun marketingstrategie. Dit IS RedBull.. Dit IS het meeste spannende merk binnen de energy drinks.
Een merk laden, zodat het gaat leven in de hoofden van je klanten, is wat nodig is om succesvol merk te zijn. Want een merk is niets meer dan een associatie, een beleving in het hoofd van mensen. Hierdoor creëer je een voorkeur en stimuleer je het koopgedrag van (potentiele) klanten.
RedBull heeft ontzettend goed begrepen hoe dat werkt. Eerst goed nadenken over doelgroep, imago, cultuur en vooral ook bepalen wat je niet wilt zijn, om vervolgens op basis van gemaakte keuzes heel zorgvuldig en stap voor stap het merk op te bouwen, tot leven te laten komen en uit te rollen. Dat gaat veel verder dan een goed product, een mooi logo en een logistiek geoliede machine. Een merk leeft én nog belangrijker, moet levend gehouden worden. In het geval van RedBull bijvoorbeeld met extreme events als de sprong van Baumgartner, die het spannende van merk Redbull symboliseren. Maar het gaat verder dan dit. Je zult een RedBull medewerker nooit zien lopen in een grijs pak of ouderwetse outfit. Ze zijn ook allemaal jong en energiek en gedragen zich ook zo. Ze rijden in hippe auto’s met levensgrote RedBull blikjes op het dak, ze zijn fysiek zichtbaar op events met Redbull kleding en stralen energie en dynamiek uit. Alle uitingen, materialen, producten en gedragingen moeten passen in het opgebouwde merk en de bijpassende merkwaarden. Alleen dan ontstaat een stevig en onwrikbaar, geloofwaardig construct waar de doelgroep van gaat houden en loyaal aan zal zijn. Succesvolle merken onderscheiden zich van minder succesvolle merken door de mate waarin hun merk waarde toevoegt aan de levens van hun klanten en ze de beoogde afnemers in een beleving zetten, die ook weer past bij het merk.
De Merk Academie is gespecialiseerd in het stap voor stap jou helpen jouw merk echt te bouwen, te laden of te herpositioneren. En het bijzondere is: je doet dat helemaal zelf! Onder begeleiding van ons uiteraard, maar op zo’n manier dat je na afronding van het traject geheel zelfstandig verder kunt en je merk blijvend kunt versterken en je medewerkers kunt coachen op hun merkgedrag.
Van onderzoek tot een onderscheidende branding campagne nemen onze marketing experts en master positioneerders je mee bij het bouwen van jouw eigen merk. Onze merkgedrag trainers zorgen ervoor dat jij via de internal branding fase het gedrag verankerd in jouw team naar merkgedrag. Ofwel de slag van medewerkers naar medemerkers.
Een totaal traject doorloop je in 12 maanden, maar uiteraard stappen we in waar jullie op dat moment staan en is alles incompany maatwerk.
We snappen dat de omvang van een sprong a la Baumgartner om merkbeleving te boosten niet alledaags is en voor weinig merken weggelegd. Wat je in de praktijk vaak ziet is dat bedrijven de lokale voetbalclub of fanfare gaan sponsoren. Vaak ook uit solidariteit of om de verenigingskas een beetje te spekken. Niks mis mee natuurlijk, maar de vraag of een dergelijke sponsoring iets betekent voor het laden van het merk dient zich hier levensgroot aan.
Dus…wil jij ook de impact van de RedBulls van deze wereld in jouw markt gaan creëren, passend bij je budget en merkwaarde.. neem contact op en we komen met je sparren over de mogelijkheden.
info@merkacademie
Thomas Vencken is trainer, coach en professioneel merk-verslaafd. Hij leert medewerkers binnen bedrijven hoe zij merk-gedrag kunnen leren, trainen en coachen aan collega’s. Sinds de start van de Merk Academie is hij hieraan verbonden.